Dina Bredal, kendt fra sin deltagelse i Robinson Ekspeditionen, har siden eventyret på øen ikke ligget på den lade side. Hun er blevet uddannet sygeplejerske og er nu aktivt medlem af Socialdemokratiet i Silkeborg.
Nu stiller hun op til byrådet med et klart budskab: Tid til omsorg er sund fornuft.
Jeg har deltaget i Robinson Ekspeditionen, og det er ingen hemmelighed. Det var en oplevelse, der lærte mig meget – blandt andet at det ikke kun handler om at have ben i næsen, men at det bestemt hjælper! Jeg har også erfaret, at jeg kan være tro mod mig selv, selv under pres. Den erfaring vil jeg tage med mig i byrådsarbejdet, hvor det handler om at stå fast på værdier og arbejde for en bedre kommune, siger Dina Bredal.
Men byrådssalen skal ikke være et nyt ø-råd, hvor alle kæmper mod hinanden, understreger hun.
Vi skal samarbejde for hele kommunens bedste.
Tid til omsorg er sund fornuft –og en nødvendig prioritet
Som sygeplejerske oplever Dina Bredal dagligt, hvordan en presset hverdag i sundheds- og omsorgssektoren kan føre til fejl.
Når personalet mangler tid, kan det resultere i alvorlige konsekvenser som genindlæggelser eller i værste fald dødsfald. Travlhed skaber en negativ spiral, hvor både borgere og medarbejdere lider. Det er hverken værdigt for borgerne eller sundt for de ansatte.
En af de store udfordringer er underernæring og forkert væskeindtag blandt ældre og sårbare borgere.
Hvert år indlægges omkring 10.000 danskere alene på grund af væskemangel. Det er et tal, vi kan nedbringe med den rette viden, teknologi og – vigtigst af alt – tid til omsorg, siger hun og fortsætter.
Genindlæggelser koster i gennemsnit 12.000 kroner pr. døgn, men den største omkostning er menneskelig: lidelse for borgeren, bekymring for de pårørende og frustration hos plejepersonalet.
Silkeborg Kommune gør det godt, men Dina Bredal mener, at der stadig er plads til forbedring.
Vi kan og skal gøre det endnu bedre. Tid til omsorg er ikke blot en investering i velfærd – det er sund fornuft.
Dina Bredal håber at få vælgernes opbakning til at bringe sine erfaringer og engagement ind i byrådsarbejdet og arbejde for en Silkeborg Kommune, hvor omsorg prioriteres højt.
