Syv nye tiltag
Herunder kan ses FDMs gennemgang af de nye regler og afgifter for det kommende år:- Nulemissionszoner er nu tilladt i alle danske byer
- Nyt grønt opmærksomhedsblink i trafikken
- Krav om vinteregnede dæk
- Højere afgifter på benzin og diesel
- Billigere at betale med kort og kontant på Storebæltsbroen
- 17-årige må køre uden ledsager
- 3-års-regel om fornyelse af kørekort fjernes
Dyrere at tanke
Mest mærkbart er, at det er blevet lidt dyrere at tanke bilen. Helt som i 2024 har brændstofafgiften nemlig allerede taget et hop. I år med 4 procent eller hvad der svarer til 23 øre pr. liter benzin. Kører man 20.000 km årligt svarer det til en merudgift på 293 kr. i 2025. Mere komplekst er regnestykket for dieselbilister, der bliver ramt hele tre gange. I FDMs beregninger ser de frem til en samlet afgiftsstigning på 1,05 kr. pr. liter. Dog nedsættes udligningsafgiften samtidigt for at kompensere for 65 øre af stigningen.Nye zoner kun for el- og brintbiler
2025 er også året, hvor kommuner nu har mulighed for at indføre afgrænsede såkaldt nul-emissionszoner, hvor der kun må køre el- og brintbiler. FDM mener, at det er en dårlig idé med forbudszonerne, da ni ud af ti personbiler endnu er benzin- eller dieselbiler.Vi ser med bekymring på de kommende nul-emissionszoner, som vil kunne lukke dele af byerne for et flertal af byernes egne borgerne, nemlig dem som kører i en benzin- eller dieselbil. Lægger man dertil, at zonerne miljø- og klimamæssigt er ren symbolpolitik uden mærkbare positive effekt, vil det næppe skabe forståelse for den grønne omstilling måske snarere tværtimod, siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.
