Energichef: Vi vil afdække alle muligheder
Energichef i Silkeborg Forsyning, Louise Langbak Hansen, er dog ikke klar til at lukke projektet endnu. Silkeborg Forsyning skylder de mange tilmeldte, som gerne vil have fjernvarme, at undersøge alle muligheder, mener hun:Vi er meget glade for hver eneste tilmelding, vi har fået. Og at vi samlet har fået 2.550 tilmeldinger, er vi superstolte over. Tusind tak til alle jer! Vi lukker ikke projektet ned nu, for der er nemlig opstået nogle nye muligheder, siger hun.
Billigere linjeføring, lavere rente og ny lovgivning
Siden projektøkonomien – og dermed tilslutningsprocenten på 65 – blev fastlagt, har der åbnet sig nye muligheder for, at projektet kan blive billigere. Det kan betyde, at projektet kan sættes i gang med en lavere tilslutningsprocent. Det er den beregning, som Silkeborg Forsyning nu vil gennemføre med deadline i juni. En af de dyreste poster i projektet er den store fjernvarmeledning, der skal føre fjernvarmen ud til de fem byområder fra tilslutningen til den eksisterende transmissionsledning i Kejlstrupvej. Foreløbige beregninger viser, at der med en alternativ linjeføring muligvis kan spares et tocifret millionbeløb. Derudover er ny lovgivning trådt i kraft i år, der gør det muligt at afskrive ledningen over en længere periode, og det generelle renteniveau er faldet. De forhold har potentiale til at ændre de økonomiske forudsætninger for projektet.Vi skal vende hver en sten. Det skylder vi de mange tilmeldte, og det skylder vi den grønne omstilling i Silkeborg Kommune, som så stort et fjernvarmeprojekt virkelig vil understøtte, siger Louise Langbak Hansen.Hun understreger, at den ekstra tid skal sikre, at genberegningen af økonomien foretages på et robust grundlag.
