Skip to main content
7. februar 2025

Vandforurening i Silkeborg

I en vandprøve af drikkevandet i Alderslyst er der påvist enterokokker-bakterier, som kan indikere en fækal forurening. Styrelsen for Patientsikkerhed anbefaler derfor, at beboerne i Silkeborg Forsynings forsyningsområde (undtagen Knudlund og Frisholm) koger vandet, før de drikker det eller bruger det til madlavning.

Af: Silkeborg Forsyning | Foto: Canva
PRESSEMEDDELELSE

I en vandprøve af drikkevandet i Alderslyst i Silkeborg er der påvist enterokokker-bakterier, som kan indikere en fækal forurening.  Styrelsen for Patientsikkerhed anbefaler derfor, at beboerne i Silkeborg Forsynings forsyningsområde (undtagen Knudlund og Frisholm) koger vandet, før de drikker det eller bruger det til madlavning.

Indtil videre anbefales det, at beboerne på de ca. 30.000 adresser i Silkeborg koger vandet, før de drikker det eller bruger det til madlavning. Det er omkring 60.000 forbrugere.

www.silkeborgforsyning.dk/vandforurening kan forbrugerne finde svar på de mest almindelige spørgsmål om forureningen og følge med, når der kommer nyt.

Styrelsen for Patientsikkerhed anbefaler, at beboerne i det berørte område tager deres forholdsregler.

Beboerne i området anbefales at koge vandet, før de drikker det eller bruger det til madlavning. To minutters kogning dræber bakterierne i vandet. Vandet fra hanerne kan godt bruges til for eksempel tøjvask, kogning af kartofler og lignende.

Vandchef i SIlkeborg Forsyning, Bo Frølund, siger:

Vi arbejder på højtryk for at finde årsagen til forureningen, så problemet kan blive løst hurtigst og bedst muligt.

Tirsdag den 11. februar får Silkeborg Forsyning resultater af en række nye vandprøver, som vil vise, om kogeanbefalingen kan ophæves.

De berørte vandkunder får direkte SMS-besked om forureningen og får besked igen, når kogeanbefalingen ophører, og vandet igen kan drikkes.

Der er kun en lille risiko for at blive syg, hvis man har drukket vandet, da der kun er påvist meget små mængder bakterier.